Case 1: Beter Bouwen
Klantvraag
“Hoe kunnen we onze bouwmarkt lokaal beter uitbuiten en het geheel naar een hoger commercieel level tillen?”
Aanpak
Ook hier was voor ons essentieel om eerst een diagnose te stellen. Waar zat ruimte voor verbetering, waar kon de motor een stukje opgevoerd?
- Commercieel resultaat blijft uit omdat er geen sprake van is van een gezonde relatie tussen geleverde inspanningen, bestede tijd en geld versus commerciële revenuen in omzet en marge. Zo. Een hele mond vol.
En: - Het team heeft onvoldoende commerciële slagkracht en besef.
Natuurlijk stelden we deze diagnose niet in één dag. De diagnosefase van ReBoost bestaat uit meerdere specifieke activiteiten, verspreid over een aantal thema’s. Uitkomsten leggen we in een rapport vast: het startpunt van onze reis. In dit ReBoost rapport hebben we aandacht voor wat goed gaat, wat belemmert en waar verbeterpotentieel ligt: in dit geval op kosten en omzet.
Dan naar de praktijk: het informeren van het kernteam om samen met hen te komen tot heldere doelstellingen voor het vervolg. Een belangrijk onderdeel: het leggen van de relatie tussen houding en gedrag van medewerkers en het bereiken van commercieel resultaat.
In de volgende stap (de voorfase van implementatie) hebben we het kernteam begeleid in het vaststellen van de lokale strategie. Met bijbehorend plan van aanpak. Daarnaast knallen we er bij ReBoost een kick-off tegenaan: Het Event. In dit inhoudelijk sterke en spetterende evenement worden info en inzichten gedeeld en een beroep gedaan op alle medewerkers om hun ideeën en gedachten te delen.
In de implementatiefase stonden o.a. workshops, uitvoeren van metingen en bezoekmomenten vanuit ReConsul (business coaching) centraal. Dit alles volledig gericht op het faciliteren en opleiden van verantwoordelijk functionarissen die oog houden op de resultaatontwikkeling.
Resultaat
Zo, dat is dan dus een hele ReBoost! Na een periode van 9 maanden breekt de evaluatie en nazorgfase aan. Want natuurlijk zorgen we voor een goede overdracht. De resultaten op dat moment: aanzienlijke kostenbesparingen op loonkosten en voorraad en een gigantische groei van de omzet en brutowinst. Een win-winst situatie, wat ons betreft!